top of page

No Man's Sky, fenomén dekády

Čo keby ste mohli preskúmať na vlastnú kožu celý vesmír. Byť prvý čo vkročí na nepoznanú planétu, preskúmavať medzihviezdny život a lietať kam sa vám len zachce s vašou vlastnou vesmírnou loďou. Aj keď táto realita je od nás ďaleko (asi), to nezastaví sny ľudí. Čo keby sme spravili hru, ktorá je ochutnávkou skutočného vesmírneho života? Hru veľkú ako mrakodrap? Z týchto otázok bol v roku 2016 zrodený No Man's Sky. Hráči boli v úžase nad konceptom, navnadený demonštráciami o čom hra skutočne bude. Po jej vydaní prišlo ale sklamanie galaktických rozmerov..


Screenshot No Man's Sky v1.0 od používateľa Frigz666 na Reddite
Screenshot No Man's Sky v1.0 od používateľa Frigz666 na Reddite

Hello Games si nahrabali do rúk vážne herkulovskú úlohu. Procedurálne generované planéty, rastliny, živočíchy dokonca aj procedurálne generovaná ambientná hudba. Vydanie No Man's Sky ale sprevádzali technické problémy, bugy a crashe, vysoké systémové požiadavky a to čo ľudí najviac pohoršilo, žiadny multiplayer. Hra s kamarátmi bol sľub na ktorý sa mnohí tešili. Objavovať planéty s ostatnými je omnoho lepšie ako robiť to osamote. Aspoň pre mnoho ľudí. Hra bola kvôli týmto nedostatkom zozačiatku veľmi zle prijatá a mala na Steam koľko pozitívnych toľko negatívnych hodnotení.


Hra bola už zozačiatku svojim spôsobom skvelá, aspoň pre tých ktorí nemali problém ju spustiť a nepadala im každú chvílu. Bola to čistá sloboda spoznávať, objavovať. Preskúmavať jaskyňe, plieniť suroviny, nasávať unikátne prostriedie a cestovať z planéty na planétu, od hviezdy k hviezde. Základ všetkého bol tam. Ale to bolo všetko. Základy. Základy na ktorých sa začal budovať monumentálne ambiciózny projekt.


Od vydania No Man's Sky developeri zdokonalovali a vylepšovali každý aspekt hry, pridávali nové miesta a svety na spoznávanie, rozširovali príbeh, možnosti explorácie a dokonca aj rekreácie (rybárčenie). A to všetko bez toho aby si pýtali od ich hráčov ďalší jeden cent. Do tohoto dňa, kedy tento článok píšem, vyšlo zadarmo 35 veľkých updateov transformujúcich túto hru na niečo úžasné. Tieto vylepšenia neboli DLC a už vôbec sa neplánuje No Man's Sky 2. Toto je len cesta uskutočnenia sna čo je No Man's Sky. A tá sa ešte neskončila..


Vesmírna loď typu Corvette používateľa LeJet_518 na Reddite
Vesmírna loď typu Corvette používateľa LeJet_518 na Reddite

Aby som vymenoval aspoň pár vecí čo boli pridané za tie roky. Ehm, ehm. Pripravte sa..

Vlastné základne, farmárčenie, nákladné lode s flotilou, planetárne prieskumné vozidlá, závody, foto mód (jeden z mojich obľúbených), nové exotické planéty, trosky nákladných lodí, misie, ekonomika hviezdnych systémov, možnosť editovať terén planét, hviezdne brány (na štýl Stargate), podvodné prostredia, anomálne planéty, dúhy, archeológia, kraby čo sa maskujú za kamene, VR support (áno, túto hru viete hrať vo VR!), odomykateľné technológie, organické vesmírne lode, crossplay, explorácia zničených nákladných lodí, veci čo zničili tie nákladné lode, sopky, masívne chrobáky, mechanická fauna, ochočovanie zvierat, postroj s laserami na pre dané zvieratá, oplodnené vajíčka..


..Som v polovici strany oficiálneho release logu. A nemyslite si že som sem vypisoval všetko čo tam mali napísané, to by bol ten odsek ešte raz taký dlhý.


Tá vesmírna loď ktorú hore vidíte je feature posledného updateu. Možnosť na mieru si vytvoriť vašu vlastnú lietajúcu základňu. Viete tam žiť, pestovať si veci, mať tam kuchyňu, sklad, dielňu.. Ale to najlepšie, viete v nej cestovať spolu s kamarátmi.


Vnútro vesmírnej lode typu Corvette, aj s kamarátom čo zíza na posteľ
Vnútro vesmírnej lode typu Corvette, aj s kamarátom čo zíza na posteľ

Ako si developeri môžu dovoliť takto dlho financovať hru ktorá nie je subscription based? Alebo prehnitá mikrotransakciami? Za prvé, Hello Games nie je AAA štúdio. Nemajú tisíce zamestnancov čo vytvárajú ich produkty. Je to hŕstka ľudí zapálených vytvárať herné zážitky. Je vidieť že hra nie je úplne vyleštená. No Man's Sky vždy mal a aj teraz má bugy. Tie najväčšie developeri vždy rýchlo opravia, ale tie menšie, menej časté zostávajú dlhú dobu. Multiplayer je obzvlášť zabugovaný desynchronizáciou a inými. Vesmírne lode jedna v druhej, epizódy schizofrenie kde vidíte niečo čo váš kamarát nie, alebo chcete ísť do vesmírnej stanice ale prejdete cez jej stenu a teraz ste jej súčasťou.


Hello Games taktiež nepredáva svoje akcie. Nemusia teda uspokojovať akcionárov väčšími a väčšími profitmi. Tieto profity avšak majú. No Man's Sky ľudia stále kupujú. Každý update generuje buzz a naženie viac a viac hráčov aby si hru kúpili. Tím Hello Games sa taktiež plne nesústredí na No Man's Sky a vytvára nové hry ako The Last Campfire, hra s extrémne kladnými hodnoteniami na Steame teraz v 90% zľave iba za 1,50 Eur. Takže ak ste na tento článok naďabili krátko po jeho vydaní, považujte sa za šťastného ;)


Ja s kamarátom po tom čo sme cez bug nafarmili 7 identických lodi (5 z nich je mojich :P )
Ja s kamarátom po tom čo sme cez bug nafarmili 7 identických lodi (5 z nich je mojich :P )

Sledovať vývoj No Man's Sky za tie roky je doslova ako sledovať rásť dieťa. Kedysi niečo tak nedokonalé, teraz plné možností avšak stále nekompletné. Fakt že vývoj neskočil ma len ďalej a ďalej napĺňa očakávaním ako táto hra bude o pár rokov vyzerať. O mesiac či dva ma opäť omrzí a keď sa k nej vrátim za 3 roky spadne mi čelusť. Vývojári Hello Games sú dar z nebies a ukazujú presne čo počítačové hry sú. Forma umenia. No Man's Sky prekypuje entuziazmom pre sci-fi a objavovanie nepoznaného. Mať slobodu poletovať si galaxiou, z planéty na planétu. Vlastniť obriu mobilnú základňu alebo komandovať flotilu a vysielať ju na expedície. Raz som žartoval že možno sa z No Man's Sky jedného dňa stane niečo ako Oasis zo sci-fi novely Ready Player One. Nemyslím si že to tak do bodky bude, ale nebolo by to zlé lol. Už teraz je to ale miesto kde kamaráti spolu objavujú nové svety a vytvárajú šťastné spomienky na spoločných dobrodružstvách.


Je to miesto slobody, kde obloha nepatrí nikomu. Je to No Man's Sky.


Screenshot používateľa maxr092 na Reddite
Screenshot používateľa maxr092 na Reddite

Komentáre


Adresa

ENVY Studio s.r.o.

Moskovská 13

811 08 Bratislava

Moskovska13_edited.jpg

Kontakt

Mobil: +421 948 020 212

info@envystudio.sk

© 2025 ENVY Studio s.r.o.

Všetky práva vyhradené.

bottom of page